سوالات کلیدی و چالش برانگیز مصاحبه شغلی

آشنایی با متداول ترین سوالات کلیدی و چالش برانگیز مصاحبه شغلی که در روز استخدام از متقاضی کار پرسیده می شود و چگونگی آمادگی برای پاسخ دادن به اینگونه پرسش های استخدامی

 

چگونگی آمادگی برای مصاحبه شغلی

یکی از چالش های اساسی که کلیه متقاضیان کار با آن مواجه هستند، سوالات متداولی است که در مصاحبه شغلی از آنها پرسیده می شود. نگرانی و اضطراب یک موضوع طبیعی و جز لاینفک هر مصاحبه استخدامی می باشند. آمادگی برای حضور در جلسه مصاحبه کاری ارتباط چندانی به هوش و استعداد کارجویان ندارد. هستند بسیاری از افراد باهوش که می پندارند به سادگی قادر خواهند بود از  پس مصاحبه‌ های روز استخدام برآیند ولی در واقع آمادگی جهت مصاحبه استخدامی تنها با تمرین و آشنایی با سوالات کلیدی و چالش برانگیز احتمالی مصاحبه شغلی حاصل خواهد شد.

آشنایی با متداول ترین سوالات کلیدی و چالش برانگیز مصاحبه شغلی که در روز استخدام از متقاضی کار پرسیده می شود و چگونگی آمادگی برای پاسخ دادن به اینگونه پرسش های استخدامی

نکاتی برای پیش از شروع مصاحبه شغلی

در این مقاله تعدادی از سوالات مهم چالش برانگیز و کلیدی مرسوم در مصاحبه های شغلی و نکاتی عنوان می گردد که شما با خواندن این مطلب و تمرین سوالات و پاسخ های خود می توانید گام بلندی را برای استخدام در شغل مورد نظرتان بردارید. اما پیش از ورود به جلسه مصاحبه کاری، تنها اقدامی که از سوی شما باید صورت گیرد حفظ آرامش و خونسردی است. با کشیدن یک نفس عمیق بر خود مسلط شوید و با گفتن جملاتی روحیه بخش به خود سعی در دور کردن استرس و رسیدن به تمرکز لازم برای انجام مصاحبه شغلی داشته باشید.

در این مقاله تعدادی از سوالات مهم چالش برانگیز و کلیدی مرسوم در مصاحبه های شغلی و نکاتی عنوان می گردد که شما با خواندن این مطلب و تمرین سوالات و پاسخ های خود می توانید گام بلندی را برای استخدام در شغل مورد نظرتان بردارید

سوالات کلیدی و چالش برانگیز مصاحبه استخدامی

در ادامه به برخی از کلیدی ترین و چالش برانگیزترین سوالات مصاحبه شغلی همراه با پاسخ مناسب برای این پرسش ها می پردازیم:

 

سوال 1. کمی درباره خودتان بگویید.

در جواب این سوال چالش برانگیز به جای صحبت پیرامون زندگی شخصی خود به مهارت ها و سوابق شغلی خود در دو سه جمله مختصر و مفید بپردازید به نحوی که کارفرما متوجه شایستگی شما برای تصاحب شغل شود.

 

سوال 2. بزرگترین نقطه ضعف و نقطه قدرت شما چیست؟

بهترین پاسخ در بیان نقطه ضعف خود این است که آن را بیان نموده و توضیح دهید که در تلاشید تا این نقطه ضعف را پوشش داده و به نقطه قوت تبدیل کنید. در بیان نقطه قوت نیز رزومه شما به خوبی آن را نشان خواهد داد در نتیجه سخت کوشی، داشتن اعتماد به نفس بالا، توانایی مناسب حل مشکلات و گزینه هایی از این دست می تواند پاسخ مناسبی برای این سوالات مهم و کلیدی باشد.

 

سوال 3. چرا از میان سایر داوطلبان این شغل، باید شما استخدام شوید؟

بهترین پاسخ به این سوال چالش برانگیز این است که شرح شور و اشتیاق و تمایل و تعهد بسیار زیادتان به این کار و نیز بیان مهارت های شما می باشد زیرا شما نسبت به دیگر متقاضیان این شغل شناختی ندارد در نتیجه نمی توانید خود را با آنها مقایسه کنید.

در ادامه به برخی از کلیدی ترین سوالات چالش برانگیز مصاحبه شغلی و استخدامی همراه با پاسخ مناسب برای این پرسش ها می پردازیم.

سوال 4. چگونه با این شرکت آشنا شدید؟

در جواب این سوال بهتر است به جای اینکه روزنامه یا اینترنت را عامل آشنایی با این فرصت شغلی معرفی کنید بگویید که از طریق یکی از دوستان و یا همکاران سابق خود با شرکت شما آشنا شده اید زیرا اگر مصاحبه کننده بفهمد شما فارغ از به دنبال کار بودن شرکتی که در آن کار می کنید نیز برایتان مهم است ذهنیت خوبی از شما پیدا خواهد کرد.

 

سوال 5. مهمترین موفقیت حرفه ای  شما چیست؟

برای جواب به این سوالرسش  باید دقت نمایید که پاسخ بی ربطی ندهید. بعنی موفقیت های حرفه ای مرتبط با این زمینه شغلی را بیان کنید. موفقیت ها و دستاوردهای شما در حوزه های دیگر که هیچ ارتباطی به این شغل ندارد امتیاز خوبی در مصاحبه استخدامی به شما نمیدهد.

 

سوال 6. آخرین مرتبه ای که میان شما و همکار یا مشتریتان مشکل ایجاد شد، چه اتفاقی رخ داد؟

در هر محیط کاری ممکن است که میان دو همکار یا بین کارمند و مشتری مشکلی بوجود آید. توجه داشته باشید که در پاسخ به این سوال مقصر جلوه دادن طرف مقابل نشان از عدم مسئولیت پذیری است و از دید کارفرما قابل پذیرش نیست لذا بگویید هر دو طرف اشتباهات خود پذیرفتیم و سعی کدیم مشکلات را حل و فصل نماییم و با این کار تجربه بدست آوردیم.

 

سوال 7. چرا قصد ترک شغل فعلی تان را دارید؟

برای جواب دادن به سوال چالش برانگیز هیچگاه از عدم دم سازش شما با مدیر قبلی، همکاران و محیط کارتان صحبتی به میان نیاورید و از شرکت قبلی خود بدگویی نکنید و سعی کنید دلیل عدم ادامه همکاری با شرکت سابق را اینگونه بیان کنید که به دنبال پیشرفت در حرفه و کار خود بودید.

سوال 8. رفتار شما در صورتی که با تصمیم جمع مخالفت باشید چگونه خواهد بود؟

هیچ فردی نمی تواند ادعا کند که همواره با کلیه تصمیمات موافق است. مخالفت نیز گاهی خوب است ولی چگونگی برخورد با این مسئله خیلی مهم است. شما باید حرفه ای عمل کرده و ضمن احترام به نظر جمع با صداقت دلیل عدم موافقت و نظرات خود را به اشتراک بگذارید.

 

سوال 9. در اوقات فراغت خود چه کار می کنید؟

در جواب این پرسش حقیقت را بگویید، ولی غالباً بر روی اموری تمرکز نمایید که منجر به رشد اجتماعی، فردی، شخصیتی و آموزشی شما گردد.مثلاً فراگیری یک زبان جدید یا شرکت در دوره های آموزشی یا کلاس های خود سازی و مقابله با افکار منفی می تواند پاسخ خوبی به این سوال باشد.

 

سوال 10. حقوق درخواستی شما چقدر است؟

این سوال احتمالا چالش برانگیزترین سوال در هر مصاحبه شغلی می باشد. پیش از مصاحبه حتما نسبت به میانگین درآمدی موقعیت شغلی مورد نظر اطلاع کسب کنید. شاید اگر حقوق پیشنهادی خود را کمی بالاتر از میانگین بیان کنید و در عین حال اعلام این نکته که قابل توافق است پاسخ مناسبی به این سوال باشد.

سوالات تخصصی روز استخدام

این ها تعدادی از مهمترین سوالات کلیدی و چالش برانگیز روز مصاحبه کاری متقاضیان شغل همراه با حرفه ای ترین پاسخ ها بود که می تواند شما را تا حدود زیادی آماده انجام مصاحبه شغلی نماید. اگر متقاضی کار در مشاغل مرتبط با علوم کامپیوتر و فناوری اطلاعات هستید، می توانید در سایت کاریابی و استخدام کامپیوتر جابز با نمونه سوالات تخصصی مصاحبه استخدامی شغل های مختلف آن آشنا شوید. در زیر لینک لیست سوالات شغلی تخصصی حوزه کامپیوتر و IT قرار داده شده است:

سوالات استخدام برنامه نویس
سوالات استخدامی مهندسی شبکه
سوالات استخدام فناوری اطلاعات
سوالات استخدام امنیت شبکه و IT
سوالات استخدامی مایکروسافت
سوالات مهندسی شبکه سیسکو
سوالات سرور و سرویس لینوکس
سوال استخدام سرور و دیتاسنتر
سوال استخدام بانک های اطلاعاتی
سوال مجازی سازی، استوریج و کلود

نظرات (0)

هیچ نظری در اینجا وجود ندارد

نظر خود را اضافه کنید.

0 کاراکتر ها
پیوست ها (0 / 3)
مکان خود را به اشتراک بگذارید
عبارت تصویر زیر را بازنویسی کنید. واضح نیست؟