چالش مدیریت داده های کلان

در این مطلب به چالش مدیریت داده های کلان Big Data و پردازش انواع بیگ دیتا با توجه به ویژگی های داده های عظیم و لایه های آن و نیز رشد سریع فناوری دیجیتال را بررسی می کنیم.

 

چالش مدیریت داده های عظیم

مدیریت کردن داده ها، چالش برانگیزترین مسئله جهان امروز است. رشد سریع فناوری دیجیتال، باعث شده تا نرخ تولید داده بالا رود که این امر موجب ایجاد حجم عظیمی از دیتاها گردیده است، لذا پردازش این کلان داده ها، با سیستم های پایگاه های داده، امری بسیار سخت می باشد.

در این مطلب به چالش مدیریت داده های کلان Big Data و پردازش انواع بیگ دیتا با توجه به ویژگی های داده های عظیم و لایه های آن و نیز رشد سریع فناوری دیجیتال را بررسی می کنیم.

کلان داده چیست و چه ویژگی هایی دارد؟

کلان داده یا بیگ دیتا مجموعه ای از تکنولوژی ها برای کمک به سازمان ها، برای ذخیره و مدیریت اطلاعات است. به کلمه مجموعه دقت کنید، چون که قرار است در ادامه این مطلب این کلمه را تعریف کنیم و بگوییم دقیقا منظورمان از مجموعه چه چیزی است.

سه مشخصه اصلی وجود دارد که داده های عظیم را با این سه ویژگی میشناسند:

1-حجم (Volume)
2-سرعت (Velocity)
3-تنوع (Variety)

این یعنی اینکه چند نوع داده با چه حجمی و چه سرعتی قرار است ذخیره و پردازش شود.

کلان داده یا بیگ دیتا مجموعه ای از تکنولوژی ها برای کمک به سازمان ها، برای ذخیره و مدیریت اطلاعات است. سه ویژگی اصلی وجود دارد که داده های عظیم را با این سه مشخصه میشناسند.

انواع لایه های بیگ دیتا

گفتیم که بیگ دیتا مجموعه ای از تکنولوژی ها است. در واقع، این تکنولوژی ها لایه لایه روی هم قرار میگیرند تا بتوانند یک کلان داده را ارائه دهند.

این 7 لایه تشکیل دهنده Big Data به شرح زیر هستند:

لایه اول: Big Data Applications

مهندسین و دانشمندان علوم داده‌ ها و کارشناسان هوش مصنوعی از جمله افرادی می باشند که قادرند تا کاربردهای داده های کلان را در زمینه ‌های مختلف بیابند و توسعه دهند. در نتیجه با وجودی که اصطلاح کاربردهای بیگ دیتا، مرسوم است، همواره به‌ یاد داشته باشید که منظور، کاربردهای تحلیل کلان داده ها می باشد، زیرا حجم و تنوع اطلاعات، به تنهایی کاربردی نداشته و چنانچه تحلیل و پردازش مطلوب روی‌ داده های عظیم صورت نپذیرد، این داده ‌ها از دید مدیریت منابع، با دیگر منابع بلا استفاده سازمانی فرقی نخواهند داشت.

بیگ دیتا مجموعه ای از تکنولوژی ها است. در واقع، این تکنولوژی ها لایه لایه روی هم قرار میگیرند تا بتوانند یک کلان داده را ارائه دهند. این 7 لایه تشکیل دهنده Big Data به این شرح است.

لایه دوم: Reporting & Visualization

لایه سوم: Analytical Data warehouses & Data Marts

لایه دوم و سوم لایه های تحلیل داده ها می باشند که می توانند در انواع سنتی یا پیشرفته باشند. داده کاوی یا Big Data Mining در این مرحله قرار دارد.

لایه چهارم: Organizing Databases & Tools

این لایه ابزارهای سازماندهی و دسته بندی اطلاعات اند.

لایه پنجم: Operational DataBases

لایه ششم: Security Infrastructure

این لایه داده های کلان، زیربنای امنیتی محسوب می شوند که بسیار حساس می باشند.

لایه هفتم: Redundant Physical Infrastructure

در این لایه ابزارهای فیزیکی نظیر سرورهای گوناگون قرار دارند که باید در برابر خطاها و خرابی ها تحمل پذیر باشند.

 

چنانچه شما علاقمند به فعالیت در حوزه Big Data هستید می توانید با خواندن مطلب فرصت های شغلی متخصص داده های کلان و وظایف آن با شغل مرتبط با آن آشنا شوید و مهارت های خود را جهت استخدام به عنوان متخصص بیگ دیتا افزایش دهید.

نظرات (0)

هیچ نظری در اینجا وجود ندارد

نظر خود را اضافه کنید.

0 کاراکتر ها
پیوست ها (0 / 3)
مکان خود را به اشتراک بگذارید
عبارت تصویر زیر را بازنویسی کنید. واضح نیست؟