سوالات رایج در مصاحبه کاری

آیا با سوالات رایج در مصاحبه کاری آشنایی دارید و از انواع سوالاتی که به صورت کلی و عمومی در زمینه های مشخصات فردی، روانشناسی و شخصیتی و تعهد شغلی در روز جلسه استخدامی از شما پرسیده می شود اطلاع دارید.

 

سوالات رایج در مصاحبه کاری چه سوالاتی هستند؟

در روز مصاحبه کاری کارفرمایان و مسئولین استخدام می توانند با طرح چند سوال هوشمندانه اطلاعات بسیاری را از شما بدست آورند. با اینکه این پرسش ها ساده دیده می شوند اما نکته مهم این است که آنها اساساً به گونه ای طراحی شده اند تا اطلاعاتی را که شاید بدنبال پنهان کردن آنها از مصاحبه کننده بودید را نمایان کنند.

آیا با سوالات رایج در مصاحبه کاری آشنایی دارید و از انواع سوالاتی که به صورت کلی و عمومی در زمینه های مشخصات فردی، روانشناسی و شخصیتی و تعهد شغلی در روز جلسه استخدامی از شما پرسیده می شود اطلاع دارید.

انواع سوالات رایج در مصاحبه روز استخدام

یکی از دلواپسی هایی که متقاضیان کار همواره با آن دست به گریبان هستند این است که با سوالات رایج در مصاحبه شغلی آشنایی ندارند و همین امر موجب ایجاد استرس و ترس از اینکه امکان استخدام در شغل مورد نظر را از دست بدهند در کارجو می گردد.

این سوالات سوالات عمومی در مصاحبه روز استخدام معمولاً در چند دسته قرار می گیرد. یک نوع سوالات رایج استخدامی به مشخصات فردی کارجو بر می گردد. نوع دیگر پرسش های رایج مصاحبه کاری شامل سوالات روانشناسانه گردیده و بخش دیگری از سوالات برای سنجش میزان تعد شما به کار و مسئولیت پذیری شما در نظر گرفته می شود.

این سوالات سوالات عمومی در مصاحبه روز استخدام معمولاً در چند دسته قرار می گیرد. یک نوع سوالات رایج استخدامی به مشخصات فردی کارجو بر می گردد.

سوالات رایج در مصاحبه شغلی

حال قصد داریم برای کمک به کارجویان و اینکه بتوانند یک جلسه مصاحبه شغلی خوبی را پشت سر بگذارند قصد داریم تعدادی از سوالات رایج روز مصاحبه استخدامی را در اینجا عنوان کنیم.

سوال 1: این فرصت شغلی را نسبت به سایر موقعیت هایی که درخواست نموده اید، چگونه مقایسه می کنید؟

پاسخ: بهتر است این گونه جواب بدهید که با چند شرکت مصاحبه کاری دارم اما هنوز تصمیم نگرفتم که کدام یک برای آینده‌ شغلی ام گزینه‌ مناسب تری است. این پاسخ هم جنبه مثبت دارد و هم از بدگویی نسبت به سایر رقبای شرکت موردنظر پیشگیری می کند.

سوال 2: چه‌ چیزی در حرفه تان بیش از همه مایه افتخار است؟

جواب: مصاحبه کننده با طرح این سوال قصد دارد بفهمد که شما در کنار انرژی مثبتی که دارید، مهارت ایجاد علاقه و برانگیختن اشتیاق در سایرین را نیز دارید یا خیر. البته باید در پاسخ به این سوال مواظب باشید موجز سخن بگویید و پرگویی نکنید.

سوال 3: تا حالا فکر کرده اید که بخواهید کارآفرین باشید؟

پاسخ: ایرادی ندارد که به مدیر آینده خود بگویید که زمانی به کارآفرینی فکر می کرده اید یا قبلا به عنوان پیمانکار مستقل فعالیت نموده اید. با گفتن اینکه قبلا سابقه این کار را داشته اید یا به آن فکر کرده اید و به این نتیجه رسیده‌اید که این کار مناسب تان نیست به سادگی می توانید به‌ این سوال پاسخی دهید که جنبه مثبت داشته باشد.

سوال 4: با چه نوع مدیر و همکارانی بیشترین و کمترین موفقیت را تجربه نموده و دلیلش چیست؟

جواب: در جواب این سوال بهتر است با نکات مثبت شروع کنید و سپس در آخر نکات منفی را کم اهمیت نشان دهید. پاسخ مناسب این است که بگویید فکر می کنم با همه نوع شخصیتی خوب کار ‌میکنم. برخی از موفق ترین روابطم در شرایطی بوده که همدیگر را به خوبی درک کردیم و انتظارات متقابل خود را صریح و واضح مطرح نموده ایم.

سوال 5: در صورتی که می توانستید با هر شرکتی کار کنید، علاقه داشتید کجا کار کنید؟

پاسخ: مصاحبه کننده می خواهد با پرسیدن این سوال بفهمد که آیا شرکت آنها در اولویت نخست شما بوده است یا خیر. بنابراین پاسخ‌ مناسب می تواند اینطور باشد که در حقیقت، من خیلی در مورد شرکت های موردنظرم تحقیق کردم و شرکت شما از دید من انتخاب مناسبی برای سابقه‌ کاری من خواهد بود.

حال قصد داریم برای کمک به کارجویان و اینکه بتوانند یک جلسه مصاحبه شغلی خوبی را پشت سر بگذارند قصد داریم تعدادی از سوالات رایج روز مصاحبه استخدامی را در اینجا عنوان کنیم.

 

سوال 6: توصیف شما از موفقیت چگونه است؟

جواب: سعی کنید با توجه به مطالبی که در شرح شغلی و مصاحبه تان فهمیدید موفقیت را به نحوی توصیف کنید که به نوعی به کارفرمای آینده شما و زمینه کاری شرکتشان مرتبط باشد.

سوال 7: اگر همین فردا ۵۰۰ میلیون تومان برنده شوید، چکار می کنید؟

پاسخ: کارفرما با طرح این سوال قصد دارند بفهمد در صورتی دیگر به پول احتیاجی نداشتید، باز هم حاضرید کار کنید یا خیر و مایلند که پاسخ دهید به کارتان ادامه خواهید داد و نیز دوست دارند بدانند که تصمیمات مالی هوشمندانه ای خواهید گرفت.

سوال 8: تا کنون هیچگاه مدیر یا همکارتان از شما تقاضای زیر پا گذاشتن راستی و صداقتتان را نموده است؟ بیشتر توضیح می‌دهید؟

جواب: پایخ هوشمندانه به این سوال اینگونه است که جوابتان روشن، کوتاه و حرفه ای باشد و از آشکار نمودن رویه داخلی صاحب کار قبلی خود بپرهیزید. مثلاً اگر چنین چیزی واقعاً برایتان اتفاق افتاده است می توانید بگویید که یک مرتبه یکی از همکارانم برای انجام کاری از من تقاضای همکاری نمود که به نظر غیراخلاقی می رسید، اما مسئله خودش حل شد.

سوال 9: چرا این مدت زمان طولانی را جایی مشغول به کار نبوده اید؟

پاسخ:  مسئولین استخدام شرکت مورد نظر قصد دارند یقین حاصل کنند که در زمان عدم اشتغال تان نیز انگیزه و سرسختی خود را از دست نداده اید. پاسخ های مناسب به این سوال انگونه است که می توانید بگویید که ‌به مصاحبه های شغلی زیادی رفتم و به دنبال انتخاب شغل ایده آل خود بودم و یا بگویید در این مدت فعالانه در پی کار بوده ام و همزمان تلاش ‌کردم مهارت های خودم را با شرکت در دوره های آموزشی حفظ کنم و افزایش دهم. و چنانچه به دلیل مسائل شخصی مدتی نتوانستید کار کنید، می توانید همین مسئله را بدون بیان جزئیات عنوان نمایید.

سوال 10: چگونه برای این مصاحبه کاری وقتتان را آزاد کرده‌اید؟ مدیرتان فکر می کند شما الان کجا هستید؟

جواب: پاسخ خردمندانه به این سوال این است که جواب دهید همیشه شغل خود را در اولویت قرار می دهم و مصاحبه های شغلی خود را قبل یا بعد از کار، تایم ناهار و پایان هفته یا در در زمان مرخصی برنامه ریزی می کنم. مدیر ما عقیده دارد که هرکس زمان استراحت، مرخصی و اوقات شخصی معینی دارد و وارد جزئیات نمی شود و بیشتر بر روی نتایج کاری کارمندان دقت دارد.

 

شما با مطالعه این سوالات و فهم پاسخ های آن می توانید یک مصاحبه کاری خوبی را سپری کنید. یکی از اشتباهات رایج متقاضیان کار این است که می کوشند تا جواب این سوالات را حفظ کنند. این شیوه کاملاً اشتباه می باشد و بهترین روش اینگونه است که فهوای کلامِ جواب خود را به خاطر بسپارید و مطابق با سوالات مصاحبه کننده جواب دهید.

نظرات (0)

هیچ نظری در اینجا وجود ندارد

نظر خود را اضافه کنید.

0 کاراکتر ها
پیوست ها (0 / 3)
مکان خود را به اشتراک بگذارید
عبارت تصویر زیر را بازنویسی کنید. واضح نیست؟