نیروی پشتیبانی آی تی IT کیست و وظایف آن چیست؟

در این مطلب درک خواهید کرد که نیروی کارشناس پشتیبانی آی تی IT کیست، وظایف آن چیست، حقوق و درآمد، مسیر شغلی و مهارت های مورد نیاز شغل پشتیبان فناوری اطلاعات به چه ترتیب است.

پشتیبان فناوری اطلاعات کیست؟

وظایف نیروی پشتیبانی IT چیست؟

مهارت های کارشناس پشتیبانی آی تی کدامند؟

مسیر شغلی نیروی پشتیبانی آی تی چگونه است؟

ساعت کاری شغل پشتیبان IT به چه میزانی است؟

حقوق و درآمد کارشناس پشتیبانی فناوری اطلاعات چقدر است؟

 

پشتیبان فناوری اطلاعات کیست؟

نیروی پپشتیبان فناوری اطلاعات IT عموماً شخصی است که در زمینه ایجاد، ذخیره‌ سازی، تبادل و یا استفاده از اطلاعات به کمک روش فناورانه فعالیت می کند. فرصت شغلی نیروی آی تی دامنه کار وسیعی دارد و معمولاً تمامی شرکت ها به چنین فردی نیاز دارند.

در این مطلب درک خواهید کرد که نیروی کارشناس پشتیبانی آی تی IT کیست، وظایف آن چیست، حقوق و درآمد، مسیر شغلی و مهارت های مورد نیاز شغل پشتیبان فناوری اطلاعات به چه ترتیب است.

به طور واضح یک پشتیبانی فناوری اطلاعات مشاغلی را شامل می شود كه به توسعه و پشتیبانی نرم افزار و یا سیستم های سخت افزاری، پشتیبانی فنی کامپیوتر و سیستمهای جانبی و نگهداری سیستم های شبكه‌ ای و پایگاه های اطلاعاتی مرتبط است. در واقع حیطه کاری پشتیبانی IT نزدیک به نیروی هلپ دسک و پشتیبان شبکه با دامنه مسئولیت های بیشتر می باشد.

 

وظایف نیروی پشتیبانی IT چیست؟

اگر بخواهیم به وظایف نیروی پشتیبانی IT اشاره کنیم خواهیم دید که می تواند بسیاری از مسئولیت های پشتیبان شبکه و هلپ دسک، سخت افزار و حتی نرم افزار نیز شامل وظایف پشتیبان آی تی می شود.

عموماً از نیرویی که به عنوان پشتیبان IT استخدام شده است جهت پیشتیبانی سیستم های کامپیوتری شرکت، پشتیبانی مجموع سایت های شرکت و شبکه های اجتماعی مجموعه ای که در آن مشغول بکار است استفاده می گردد.

ضمن اینکه از دیگر وظایف نیروی پشتیبانی فناوری اطلاعات بایستی به انجام کارهای فنی نظیر اسمبل کردن سخت افزارهای کامپیوتری و ... اشاره کرد.

اگر بخواهیم به وظایف نیروی پشتیبانی IT اشاره کنیم خواهیم دید که می تواند بسیاری از مسئولیت های پشتیبان شبکه و هلپ دسک، سخت افزار و حتی نرم افزار نیز شامل وظایف پشتیبان آی تی می شود.

مهارت های کارشناس پشتیبانی آی تی کدامند؟

مهارت های مورد نیازی که یک کارشناس پشتیبانی آی تی باید داشته باشد تا بتواند در بازار کار حوزه فناوری اطلاعات استخدام شود بدین ترتیب است که اولاً باید با مجموعه ای از مهارت هایی که مورد نیاز مشاغل کامپیوتر نظیر شبکه، سخت افزار، نرم افزار و ... آشنا باشد. در زیر به برخی از تخصص های لازم برای جذب نیروی پشتیبان IT اشاره شده است:

آشنایی با سخت افزار کامپیوتر (اولویت با کسانی که دارای مدرک +A هستند)
آشنایی با شبکه (اولویت با کسانی که دارای مدرک +NET هستند)
آشنایی با سیستم عامل ویندوز
مسلط به نرم افزارهای آفیس
مسلط به اینترنت و ابزارهای مربوط
مسلط به شبکه های اجتماعی
مسلط به سخت افزارهای کامپیوتر (جهت نصب، ارتقاء و عیب یابی)
آشنایی خوب با سیستم های مدیریت محتوای سایت مانند وردپرس و جوملا

 

مسیر شغلی نیروی پشتیبانی آی تی

شناخت مهارتهای قابل انتقال یک قدم مهم برای یافتن مسیر شغلی درست است. اگر می خواهید یک کارشناس و نیروی پشتیبانی آی تی شوید باید ابتدا مهارت های درونی خود را که مرتبط با حوزه شبکه و فناوری اطلاعات و دیگر علوم سخت افزاری و نرم افزاری کامپیوتر هست را تشخیص داده و میزان مهارت های موجود را افزایش داده و از آن ها برای دست یابی به شغل پشتیبان IT استفاده نمایید.

داشتن مدرک تحصیلی در یکی از رشته های مهندسی کامپیوتر (گرایش نرم افزار و سخت افزار)، کارشناسی فناوری اطلاعات و یا علوم کامپیوتر می تواند شما را در مسیر نیروی پشتیبانی آی تی شدن قرار دهد اما این همه کار نیست و گذراندن دوره های آموزشی تخصصی آی تی و چند مدت فعالیت به عنوان نیروی کارآموز IT در شرکت های معتبر می تواند مسیر شغلی شما در رسیدن به جایگاه کارشناس پشتیبانی فناوری اطلاعات هموار سازد.

همچنین کارشناسان پشتیبانی شبکه و کامپیوتر و نیز افراد پشتیبان سخت افزار کامپیوتر نیز توانایی این را خواهند داشت که به شغل پشتیبان آی تی را برای آینده خود انتخاب کنند.

شناخت مهارتهای قابل انتقال یک قدم مهم برای یافتن مسیر شغلی درست است. اگر می خواهید یک کارشناس و نیروی پشتیبانی آی تی شوید باید ابتدا مهارت های درونی خود را که مرتبط با حوزه شبکه و فناوری اطلاعات و دیگر علوم سخت افزاری و نرم افزاری کامپیوتر هست را تشخیص دهید.

میزان ساعت کاری شغل پشتیبان IT

میزان ساعت کاری شغل پشتیبان IT، هم همچون دیگر مشاغل بین 37 تا 40 در هفته است و با این وجود در صورتی که مشکلی رخ دهد مانند خطای شبکه ای که حتماً باید حل شود و یا اینکه به وسیله نصب نرم افزاری جدید بتوان مشکل را رفع نمود که در این حالت لازم است تا در اواخر هفته نیز فعالیت نماید. ضمناً این امکان وجود دارد که برای تماس با هر مشکلی که احتمال دارد در خارج از ساعات کاری بوجود آید، نیروی پشتیبانی آی تی مجبور باشد از طریق دورکاری کار کند. هرچند میزان ساعات کاری هر شرکت به تعداد قراردادهایی که با سازمان ها و دیگر ارگان های دولتی و شرکت های خصوصی در ابعاد مختلف می بندد وابسته بوده و فرد مجبور است برای بالا بردن سطح خدمات همه این موارد را کنترل کند.

 

حقوق و درآمد کارشناس پشتیبانی فناوری اطلاعات

مقدار حقوق و درآمد کارشناس پشتیبانی فناوری اطلاعات نیز مانند سایر فرصت های شغلی حوزه IT به میزان مهارت ها، شرح وظایف، ساعات کاری و تجربه کارمند مورد نظر بستگی دارد. عموماً کمترین دریافتی یک پشتیبان آی تی که به صورت تمام وقت کار می کند حدود 3 میلیون و پانصد تومان بوده و بیشترین حقوقی که می گیرد نیز نزدیک 8 میلیون تومان است که احتمال دارد طبق توافقاتی با کارفرما می کند این مبلغ بیشتر نیز بشود.

 

نیروی پشتیانی آی تی پس از کسب تجارب و تخصص های لازم می تواند به عنوان متخصص IT در شرکت ها مشغول به کار شود، حال برای اینکه با این فرصت شغلی نیز آشنا شوید می توانید مطلب کارشناس فناوری اطلاعات IT کیست و چه وظایفی دارد؟ را مطالعه نمایید.

 

کامل تر کردن این نوشتار با ثبت نظر

فارغ از اینکه شما کارفرما، کارجو یا شاغل در این حرفه هستید، اگر در این زمینه تجربه دارید و احساس می کنید که می توانید شرح وظایف بیشتر و مفید تری را در این باره مطرح نمایید تا مورد استفاده علاقه مندان این حوزه قرار بگیرد، از شما خواهشمندیم که برای تکمیل اطلاعات این بخش، نظر و پیشنهاد خود در رابطه با اینکه نیروی پشتیبانی آی تی IT کیست و وظایف آن چیست؟ را در انتهای این مطلب ثبت نمایید.

نظرات (0)

هیچ نظری در اینجا وجود ندارد

نظر خود را اضافه کنید.

0 کاراکتر ها
پیوست ها (0 / 3)
مکان خود را به اشتراک بگذارید
عبارت تصویر زیر را بازنویسی کنید. واضح نیست؟