به چه کسی نیروی هلپ دسک شبکه می گویند و چه وظایفی دارد؟

اگر می خواهید بدانید به چه کسی کارشناس هلپ دسک شبکه می گویند و یک نیروی Help Desk چه وظایفی دارد و توانایی هایی باید داشته باشد و شرایط استخدام و میزان حقوق و درآمدش چگونه است این مطلب را بخوانید.

نیروی هلپ دسک شبکه کیست؟
وظایف کارشناس Help Desk چیست؟
نیروی هلپ دسک شبکه چه توانایی هایی باید داشته باشد؟
انواع نیروی Helpdesk شبکه
شرایط استخدام کارشناس شبکه هلپ دسک چگونه است؟

 

نیروی هلپ دسک شبکه کیست؟

به کسی نیروی هلپ دسک شبکه می گویند که در انجام کارهایی مانند نصب ویندوز و نرم افزارهای جانبی مثل مجموعه نرم افزار Office توانا بوده و نیز آشنایی های لازم را جهت راه اندازی پرینتر و اسکنر یا تعمیرات جزئی کامپیوتر در حد نتورک پلاس همچنین تسلط بر نگهداری و نظارت کلی بر سیستم ‌های کامپیوتری، نرم‌افزارها، سخت‌افزارها و خدمات پشتیبانی شبکه های کامپیوتری را در یک شرکت و یا سازمان داشته باشد.

اگر می خواهید بدانید به چه کسی کارشناس هلپ دسک شبکه می گویند و یک نیروی Help Desk چه وظایفی دارد و توانایی هایی باید داشته باشد و شرایط استخدام و میزان حقوق و درآمدش چگونه است این مطلب را بخوانید.

وظایف کارشناس Help Desk چیست؟

اگر بخواهیم به صورت کلی وظایف کارشناس Help Desk شبکه را بیان کنیم باید به نصب و راه‌ اندازی سیستم ‌های کامپیوتری، تشخیص ایرادات نرم ‌‌افزارها و سخت افزارهای موجود در شبکه و حل مشکلات فنی موجود به صورت تلفنی و یا حضوری اشاره نماییم. اما یکی از مهمترین وظایف نیروی هلپ دسک این است که از آنجایی که شرکت ‌ها توانایی صرف زمان زیادی را جهت تعمیرات سیستم های کامپیوتری از کار افتاده و یا دیگر تجهیزات اساسی خود  را ندارند از این رو نیروی هلپ دسک شبکه وظیفه دارد تا با رفع و ر‌جوع سریع مشکلات بهره وری را که از اهداف اصلی شرکت ‌ها می باشد بالا ببرد.

 

نیروی هلپ دسک شبکه چه توانایی هایی باید داشته باشد؟

به صورت کلی توانایی ها و مهارت هایی که یک تکنسین شبکه و هلپ دسک باید داشته باشد تا بتواند از عهده مسئولیت هایش به خوبی بر آید و در کارش پیشرفت کند به شرح زیر است:

کار با مشتریان و یا کارمندان یک شرکت برای شناسایی و حل مشکلات کامپیوترها و ارائه خدمات مشاوره شبکه به آن ‌ها
ثبت و نگهداری درخواست ‌های پشتیبانی کارمندان و مشتریان
تجزیه و تحلیل تماس‌ ها و درخواست‌های مشتریان برای درک بهتر نقاط مشترک و شناخت مشکلات اساسی
تهیه فایل ‌های آموزشی برای راهنمایی مشتریان جهت کم کردن مشکلات
بازدید از محل مشتری و حل مشکلات به صورت حضوری در مواقع مورد نیاز
تست و تعمیر تجهیزات سخت‌ افزاری معیوب

به صورت کلی توانایی ها و مهارت هایی که یک تکنسین شبکه و هلپ دسک باید داشته باشد تا بتواند از عهده مسئولیت هایش به خوبی بر آید و در کارش پیشرفت کند به شرح زیر است:

انواع نیروی Helpdesk شبکه

عموماً تکنسین شبکه بیشتر به عنوان تکنسین پشتیبانی شبکه شناخته می شود که این یک دیدگاه نادرست نسبت به این فرصت شغلی است. به تکنسین شبکه نیروی هلپ دسک می گویند که با تیم های مختلف از نظر نوع خدمات و جایگاهی که در آن، سرویس های شبکه خود را ارائه می دهد همکاری می کند.

1. تیم Desk Side

تیم Desk Side  یا Desktop Support مسئولیت کامپیوترها، لپ تاپ ها و لوازم جانبی نظیر پرینتر، فکس و غیره را به عهده دارند. نیروی Help Desk مشکلاتی را که در مرحله اول قابل حل نبوده اند را به تیم دسک ساید ارجاع می دهند.

این تیم راه اندازی و پیکربندی کامپیوتر ها را برای کاربران جدید انجام می دهند و در واقع وظیفه هر کار فیزیکی با کامپیوتر مانند تعمیر نرم افزار یا سخت افزار کامپیوتر و یا جابه جایی محل کار را به عهده دارند. تیم DeskSide، اولین افرادی هستند که برای حل مشکل کاربران پای میز آن ها حاضر می شوند.

2. تیم شبکه

تیم شبکه مسئولیت سخت افزار، نرم افزار و زیرساخت های شبکه مثل سرورها، سوئیچ ها، پشتیبان گیری سیستم، فایروال و … را بر عهده دارد. مسئولیت سرویس های شبکه همچون مدیریت ایمیل ها، مدیریت فایل ها و مسائل امنیتی نیز بر عهده تیم شبکه و پشتیبانی است. و نیروی هلپ دسک مسائلی را که در حوزه وظایف تیم شبکه می باشد را به آن ها ارجاع می دهد.

خیلی از شبکه ها از دستگاه های مانیتورینگ اختصاصی بهره می برند که تجهیزات شبکه را مانیتور نموده و اطلاعات آن را به طور خودکار برای تیم هلپ دسک ارسال می کنند و آن ها هم با بررسی و تحلیل اطلاعات فرستاده شده در صورت بروز مشکل می توانند سریع تر اقدام به حل آن نمایند.

عموماً تکنسین شبکه بیشتر به عنوان تکنسین پشتیبانی شبکه شناخته می شود که این یک دیدگاه نادرست نسبت به این فرصت شغلی است. به تکنسین شبکه نیروی هلپ دسک می گویند که با تیم های مختلف از نظر نوع خدمات و جایگاهی که در آن، سرویس های شبکه خود را ارائه می دهد همکاری می کند.

3. تیم سرور

تیم سرور مسئول تمامی سرورهای درون شرکت است. این وظایف شامل اهراز هویت شبکه، منابع اشتراکی شبکه، حساب های شبکه و تمامی جنبه های نرم افزارهای سرور می گردد. این مسئولیت ها همچنین ممکن است خدمات پیشرفته بیشتری نظیر مسائل مرتبط با دیتابیس ها، ذخیره سازی یا سیستم های مدیریت محتوا و برنامه های مبتنی بر سرورهای خاص صنعتی را در بر گیرد.

4. سایر تیم‌ها

برخی شرکت ها، تیم مخابراتی دارند که وظیفه زیرساخت تلفنی مانند PBX, VOIP, VoiceMail، دستگاه های تلفن، مودم ها و ماشین های فکس را برعهده دارند. آن ها همچنین پیکربندی و جابه جایی شماره تلفن ها، تنظیم و پیکربندی VoiceMail، را بر عهده دارند که این مشکلات به وسیله نیروی هلپ دسک شبکه رفع می گردد.

 

شرایط استخدام کارشناس هلپ دسک شبکه

اگر دارای تحصیلات فنی در زمینه کامپیوتر و IT بوده و شرایط تسلط بر زبان انگلیسی و دانش ریاضیات را دارید می توانید در شغل نیروی هلپ دسک شبکه استخدام شوید. کسب مدارک معتبر فنی تخصصی هم برای کارفرمایان یک مزیت مطلوب در استخدام کارمندان به حساب می آید. چنانچه مدرک تحصیلی مرتبط با موضوع تکنسین شبکه دارید، می توانید به عنوان کارآموز در شرکت ها و تیم های فنی فعالیت نموده و صاحب تجربه بسیاری شوید تا شما را در راه متخصص شدن در این حوزه یاری نموده و سریعتر به عنوان نیروی Help Desk در شرکت های تخصصی شروع به کار کنید.

اگر دارای تحصیلات فنی در زمینه کامپیوتر و IT بوده و شرایط تسلط بر زبان انگلیسی و دانش ریاضیات را دارید می توانید در شغل نیروی هلپ دسک شبکه استخدام شوید.

ساعات کاری و محیط کار نیروی Help Desk چگونه است؟

ساعات کاری یک نیروی Help Desk شبکه معمولاً بین 37 تا 40 ساعت در هفته می باشد، ولی امکان دارد در محیط کار یک شرکتی که ارائه دهنده سرویس های هلپ دسک به صورت 24 ساعته به مشتریان خود است، روزها و دفعات حضور نیروی Helpdesk شبکه تفاوت داشته باشد. قسمتی از این کار پشت میزی بوده و تنها شامل تماس تلفنی و یا ایمیل زدن به مشتری ‌ها یا کارمندان می گردد و قسمت دیگر به طور حضوری می باشد و به اینگونه است که نیروی هلپ دسک شبکه باید جهت عیب یابی و برطرف کردن مشکلات مشتریان به محل آنان رفت و آمد نماید. که البته بخش زیادی از این کار را می‌ توان در محل کار به صورت ریموت کنترل انجام داد.

 

یک کارشناس هلپ دسک شبکه چقدر حقوق می گیرد؟

یک کارشناس هلپ دسک شبکه بدون تجربه کاری از حقوق پایه وزارت کار برخوردار خواهد بود اما با کسب تجربه و مهارت و دریافت وظایف کاری بیشتری میزان حقوق و درآمد ماهینه نیروی Help Desk به 12 میلیون تومان نیز خواهد رسید.

 

متقاضیان کار در حوزه IT با مطالعه کارشناس پشتیبانی شبکه کیست و چه وظایفی دارد؟ می توانید تفاوت فرصت های شغلی نیروی هلپ دسک و پشتیبان شبکه را متوجه شوید تا بتوانید شغل آینده خود را به درستی انتخاب کنید.

 

کامل تر کردن این نوشتار با ثبت نظر

فارغ از اینکه شما کارفرما، کارجو یا شاغل در این حرفه هستید، اگر در این زمینه تجربه دارید و احساس می کنید که می توانید شرح وظایف بیشتر و مفید تری را در این باره مطرح نمایید تا مورد استفاده علاقه مندان این حوزه قرار بگیرد، از شما خواهشمندیم که برای تکمیل اطلاعات این بخش، نظر و پیشنهاد خود در رابطه با اینکه به چه کسی نیروی هلپ دسک شبکه می گویند و چه وظایفی دارد؟ را در انتهای این مطلب ثبت نمایید.

نظرات (1)

This comment was minimized by the moderator on the site

سلام من زرین قلم یک هلپ دسک هستم
به عنوان یک نیروی خبره و هلپ دسک و کارشناس ماهر در زمینه Help Desk در زمینه کارهایی مانند نصب ویندوز و نرم افزارهای جانبی مثل مجموعه نرم افزار های آفیس Office توانا بوده و آشنایی های کامل و لازم را جهت راه اندازی سرور پرینتر و اسکنر یا تعمیرات جزئی کامپیوتر در حد نتورک پلاس همچنین تسلط بر نگهداری و نظارت کلی بر...

سلام من زرین قلم یک هلپ دسک هستم
به عنوان یک نیروی خبره و هلپ دسک و کارشناس ماهر در زمینه Help Desk در زمینه کارهایی مانند نصب ویندوز و نرم افزارهای جانبی مثل مجموعه نرم افزار های آفیس Office توانا بوده و آشنایی های کامل و لازم را جهت راه اندازی سرور پرینتر و اسکنر یا تعمیرات جزئی کامپیوتر در حد نتورک پلاس همچنین تسلط بر نگهداری و نظارت کلی بر سیستم ‌های کامپیوتری، نرم‌افزارها، سخت‌افزارها و خدمات پشتیبانی شبکه های کامپیوتری را در یک شرکت و یا سازمان دارا می باشم.

ادامه مطلب
هیچ نظری در اینجا وجود ندارد

نظر خود را اضافه کنید.

0 کاراکتر ها
پیوست ها (0 / 3)
مکان خود را به اشتراک بگذارید
عبارت تصویر زیر را بازنویسی کنید. واضح نیست؟