شرح وظایف Help Desk و سرویس دسک

شرح وظایف نیروی هلپ دسک و سرویس دسک شبکه Help Desk & Service Desk tasks و بررسی تفاوت مسئولیت ها در این دو فرصت شغلی و وضعیت بازار کار و میزان حقوق و درآمد متخصصین این مشاغل

یک نیروی Hel Desk کیست؟

شرح وظایف یک هلپ دسک کار چیست؟

مهارت های مورد نیاز کارشناس هلپ دسک شبکه کدامند؟

نیروی سرویس دسک کیست و چه وظایفی دارد؟

تفاوت بین Help Desk و Service Desk چیست؟

بازار کار Help Desk و سرویس دسک شبکه چگونه است؟

حقوق و درآمد یک کارشناس هلپ دسک و سرویس دسک چقدر است؟

 

یک نیروی Hel Desk کیست؟

به طور کلی یک نیروی Help Desk کسی است که در انجام اموری همچون نصب ویندوز و نرم افزارهای کاربردی، تجهیزات سخت افزاری مانند پرینتر و اسکنر یا تعمیرات مقدماتی کامپیوتر به شرکت ها کمک می نماید. در بعضی شرکت ها و سازمان ها از کارشناس هلپ دسک به منظور نگهداری و نظارت بر کار سامانه های نرم افزاری و ارائه سرویس های پشتیبانی شبکه های کامپیوتری استفاده می گردد.

به طور کلی یک نیروی Help Desk کسی است که در انجام اموری همچون نصب ویندوز و نرم افزارهای کاربردی، تجهیزات سخت افزاری مانند پرینتر و اسکنر یا تعمیرات مقدماتی کامپیوتر به شرکت ها کمک می نماید.

شرح وظایف یک هلپ دسک کار چیست؟

عموماً کسانی که به عنوان هلپ دسک کار در شرکتی فعالیت میکنند، در ارتباط با پشتیبانی فنی و محصولات شبکه به کار گرفته می شوند با این حال می توان شرح وظایف یک اپراتور Help Desk را به ترتیب زیر بیان نمود:

تعامل با مشتریان و کارکنان شرکت جهت شناسایی و رفع مشکلات سامانه ها و ارائه خدمات مشاوره ای درباره سخت افزار و شبکه
ثبت و نگهداری درخواست های پشتیبانی کارکنان و مشتریان
دریافت تماس ها و رسیدگی به تقاضای مشتریان برای شناسایی مناسب مشکلات مشتریان
آماده سازی محتوای آموزشی با هدف راهنمایی مشتریان جهت کاستن مشکلات کار با سامانه ها
مراجعه به محل نصب نرم افزارها و تجهیزات در راستای ارائه مشاوره های فنی مورد نیاز مشتریان
آزمایش و رفع مشکلات سخت افزاری و نرم افزاری شناخته شده

 

مهارت های مورد نیاز کارشناس هلپ دسک شبکه

برخی مهارت های تخصصی و عمومی برای شغل کارشناس هلپ دسک شبکه مورد نیاز است و یک اپراتور Help Desk باید برای جذب شدن در شرکت های مختلف از آن ها برخوردار باشد. معمولاً شرکت ها در پی استخدام کارشناس هلپ دسکی است که دارای مدرک کارشناسی در رشته مهندسی کامپیوتر، فناوری اطلاعات و یا رشته های مرتبط باشد. البته در بعضی جاها از نیروهای Help Desk با مدرک کاردانی رشته های عنوان شده نیز دعوت به همکاری می شود.

برخی مهارت های تخصصی و عمومی برای شغل کارشناس هلپ دسک شبکه مورد نیاز است و یک اپراتور Help Desk باید برای جذب شدن در شرکت های مختلف از آن ها برخوردار باشد.

بعضی مهارت های تخصصی مورد نیاز یک کارشناس Help Desk به شرح زیر است:

تسلط بر عیب یابی سخت افزار
تسلط بر مباحث شبکه
مسلط به MCSE و MCITP
تسلط بر نصب سیستم عامل و نرم افزارهای کاربردی و فعال سازی و عیب یابی نرم افزارها
آشنایی کامل با پیکربندی سیستم های کامپیوتری
مهارت و تجربه کافی در راه اندازی و عیب یابی ماشین های اداری
تسلط بر نتورک پلاس و مباحث شبکه و اینترنت

اما برخی توانمندیهای عمومی لازم برای استخدام شدن به عنوان نیروی هلپ دسک شبکه از قرار زیر می باشد:

اشتیاق به جست  و جو و یادگیری
توانایی پاسخگویی سریع کاربران
روابط عمومی بالا و فن بیان قوی
منظم و دقیق در انجام امور
دارای روحیه یادگیری سریع

 

نیروی سرویس دسک کیست و چه وظایفی دارد؟

سرویس دسک یا میز خدمت یکی از گزینه های اصلی جهت پشتیبانی و ارائه خدمات به کاربران به شمار می آید و وظیفه فردی که به عنوان نیروی Service Desk کار می کند این است که نقطه تماس بین کابران و واحد فناوری اطلاعات شود و تا حد امکان پاسخگوی درخواست های مشتریان باشد.

سرویس دسک یا میز خدمت یکی از گزینه های اصلی جهت پشتیبانی و ارائه خدمات به کاربران به شمار می آید و وظیفه فردی که به عنوان نیروی Service Desk کار می کند این است که نقطه تماس بین کابران و واحد فناوری اطلاعات شود و تا حد امکان پاسخگوی درخواست های مشتریان باشد.

تفاوت بین Help Desk و Service Desk چیست؟

اگر بخواهیم تفاوت های بین هلپ دسک و سرویس دسک را عنوان نماییم باید اشاره کنیم که نیروی Help Desk بر روی کاربر نهایی متمرکز می شود، حال آنکه که کار کارشناس Service Desk هم مربوط به کاربر نهایی و هم مشکلات داخلی مجموعه می گردد. در شرح وظایف نیروی سرویس دسک آمده است که وی به صورت همزمان مشکلات مشتریان و نیز امور روزمره شرکت را رسیدگی نماید.

وظیفه اصلی کارمند هلپ دسک شبکه حل مشکلات کاربر نهایی می باشد در حالی که متخصص Service Desk تمرکز اصلی خود را بر روی پایین آوردن هزینه ها و بالابردن بهره وری می گذارد. کار نیروهای Help Desk تاکتیکی می باشد، زیرا مشکلات را به محض بروز حل می کنند در حالی که فعالیت های مربوط به سرویس دسک استراتژیکی می باشد و هدف فراگیر آن بهبود امور IT، نظارت و ارزیابی فرایندها و رویه های جاری و نیر جستجوی موقعیت های مناسب جهت اجرای بهتر کلیه فرایندهای آی تی از جمله امور هلپ دسک می باشد.

اگر بخواهیم تفاوت های بین هلپ دسک و سرویس دسک را عنوان نماییم باید اشاره کنیم که نیروی Help Desk بر روی کاربر نهایی متمرکز می شود، حال آنکه که کار کارشناس Service Desk هم مربوط به کاربر نهایی و هم مشکلات داخلی مجموعه می گردد.

بازار کار Help Desk و سرویس دسک شبکه

فرصت شغلی هلپ دسک زودتر از سرویس دسک با هدف حل مشکلات مربوط به IT و شبکه در بازار کار ایجاد شد و تا به امروز نیز هم شرکت های بسیاری به دنبال نیروی Help Desk هستند و هم اینکه متقاضیان زیادی نیز علاقمند به فعالیت در این زمینه شغلی می باشند. اگر نگاهی به آگهی های استخدامی موجود در بستر اینترنت و سایت های معتبر کاریابی نظیر کامپیوتر جابز بیاندازیم کاملاً واضح است که بازار کار هلپ دسک نسبت به Service Desk از شرایط بهتری برخوردار است. البته در این چند سال اخیر میزان درخواست ها برای استخدام کارمند سرویس دسک نیز به صورت قابل توجهی افزایش یافته و پیش بینی می گردد در سال های آتی نیز این روند رو به رشد ادامه داشته باشد.

 

حقوق و درآمد یک کارشناس هلپ دسک و سرویس دسک چقدر است؟

غالب شرکت ها در بحث حقوق، عبارت حقوق پایه وزارت کار را بکار می گیرند میزان آن حداقل دستمزدی است که هر ساله تعیین می گردد. با این حال یک کارشناس هلپ دسک در ماه حدود 3 الی 5 میلیون تومان درآمد دارند که با توجه به تجربه کاری آن ها این مبلغ افزایش می یابد.

در رابطه با میزان حقوق نیروی سرویس دسک نیز باید عنوان نمود که تقریباً دستمزدی برابر با متخصص Help Desk دریافت می کند و شاید بر اساس شرح وظایفی که به او محول گردیده است مقداری بیشتر حقوق بگیرد.

 

برای کسب اطلاعات بیشتر پیرامون فرصت شغلی کارشناس Help Desk و شرح وظایف آن می توانید مطلب به چه کسی نیروی هلپ دسک شبکه می گویند و چه وظایفی دارد؟ را مطالعه نمایید.

نظرات (0)

هیچ نظری در اینجا وجود ندارد

نظر خود را اضافه کنید.

0 کاراکتر ها
پیوست ها (0 / 3)
مکان خود را به اشتراک بگذارید
عبارت تصویر زیر را بازنویسی کنید. واضح نیست؟